
Kas svarbiau – sąskaita laiku ar teisinga sąskaita?
Mūsų miesto gyventojai labai atsakingi – jie nuolat teiraujasi, kada pateiks sąskaitą už komunalinių atliekų surinkimą, išvežimą ir sutvarkymą, nepaisant to, kad pastaruosius dvejus metus ši sritis kelia rimtų abejonių.
Pradžiai priminsiu, kad sąskaitą apmokėti galima: (1) internetu (2) naudojantis praėjusių metų sąskaita (kol kas galios senasis tarifas) (3) atvykus į savivaldybę ir pasiėmus sąskaitą (4) palaukus, kol s1skaita bus atsiųsta paštu.
2022 m. buvo sudaryta sutartis su UAB Visagino Būstas dėl mišrių komunalinių atliekų surinkimo ir išvežimo. Tačiau jau 2023 m. Savivaldybės Tarybai, iš esmįs, „pakišo“ sprendimo projektas kuris po priėmimo padidino tarifų skirtumą tarp daugiabučių su ir be šiukšlių šachtų net iki 300 %! Vieniems tarifas išaugo 99 %, kitiems sumažėjo 25 %, pateisinant tai šūkiu: «Teršėjas moka».
Praėjo dveji metai. Per pastaruosius metus, mano nuomone, meras ir administracijos direktorius visomis priemonėmis trukdo įsigilinti į tarifų formavimą ir išlaidų pagrįstumą. Ir štai – 2025 m. birželio 10 d. (rekomenduoju pažiūrėti paskutinę Ekonomikos ir verslo komiteto posėdžio valandą) pateiktas jau ketvirtas nuo 2024 m. lapkričio sprendimo projektas. Jame siūloma nustatyti vieną tarifą visiems.
Šis pasiūlymas atsirado tik po to, kai mes, rinkę duomenis, lankę UAB Visagino Būstas, bendravę su savivaldybės specialistais, nustatėme:
1. Atliekų perdirbimo kaina sumažėjo.
2. Atliekos išvežamos į Uteną, todėl gauname perdirbimo nuolaidą, per solidarumo mokestį – iš dalies kompensuojamą transportavimo kainą, kad regione perdirbimo kaina būtų vienoda.
3. Aptarnavimo skirtumas tarp daugiabučių su ir be šiukšlių šachtų yra apie 20 %, o ne 300 % – kaip dabar taikoma.
4. Ne visos UAB Visagino Būstas išlaidos yra pagrįstos – įstatymas leidžia įskaityti tik tiesiogines sąnaudas. Tačiau tarife apskaitoma: patarėjų ir administracijos darbuotojų išlaikymas, visų darbuotojų atlyginimų automatinis didinimas pakeitus minimalų atlyginimą, 5 % pelnas, perteklinis personalas ir pan.
5. Sąnaudos nėra optimizuotos: per daug reisų, per daug darbuotojų ir t.t. Netiesiogiai tai patvirtinama tuo, kad nuostoliai pradėjo kauptis tik 2024 m. pabaigoje – vadinasi, anksčiau buvo renkama daugiau, nei reikėjo.
6. Administracinės išlaidos per paskutinius metus išaugo nuo ~100 000 iki 155 000 EUR: nuolat dirba ekspertas, perkamą brangi programinę įrangą, kurią tuoj pat reikia tobulinti ir palaikyti už dideles sumas.
7. Pagal įstatymą, išlaidos, nepadengiamos tarifų, turi būti kompensuotos iš miesto biudžeto. Tačiau savivaldybė jas įkyriai įskaičiuoja į tarifą, tokiu budu prie atnaujinto tarifo prideda ankstesnių metų deficitą – tai jau ne tarifas, o iš esmės papildomos pajamos.
8. Atliekų švietimo veikla beveik nevykdoma – akivaizdu, kad tai daroma sąmoningai, kad gyventojai nesuprastų, kur permoka ir kaip pakeisti situaciją.
2025 m. birželio 10 d. naujas projektas manau pristatytas todėl, kad atsirado reali grėsmė – gyventojai gali pradėti teisinius ginčus dėl 2023 m. nustatyto nesąžiningo ir nepagrįsto tarifo. Posėdyje administracijos direktorius supyko ir pareiškė, kad kol „vyksta nagrinėjimas“, kyla kainos degalams, atlyginimams, paslaugoms, ir aplamai – tarifas vis brangs, duomenų mes daugiau negausime, perskaičiuoti n iekas nesiruošia. „Ką mes suskaičiavome – tą ir patvirtinsime!“
Gerbiamas administracijos direktoriau, Jūs daugiau nevadovaujate vykdomajai valdžiai. Jūsų tiesioginis vadovas – meras. Jei tarifo pakeitimus Jūs išties galite daryti be tarybos narių – kam tada kreipiatės į Tarybą? Mes gyvename teisinėje ir demokratinėje valstybėje – laikykitės ir vykdykite įstatymus.
Ekonomikos ir verslo komitetas nusprendė kreiptis į Valstybės kontrolę dėl situacijos vertinimo.
Siūlomas dabar tarifas yra arčiau realybės, bet vis dar toli gražu neoptimalus. Savivaldybė atsisako jį perskaičiuoti ir vėl teikia Tarybai neparengtą projektą, kuris atmestas profilinio komiteto. Juk:
Audito ataskaita beveik parengta (kalbėjau su kontrolieriumi, ataskaitos išvados faktiškai patvirtins mūsų įžvalgas).
Visi duomenys ir rekomendacijos savivaldybės rankose – tereikia perskaičiuoti.
Kreipimasis į Valstybės kontrolę jau ruošiamas.
Klausimas: iš kur toks skubėjimas? Iš baimės? Nesamoningumo? O gal - nebaudžiamumo jausmo?
O dabar prie skaičių (~60 m² butas, su/bez šiukšlių šachtos):
2023 m. liepa: 60 €/180 €
Siūlymas 2024 m. lapkritį: 90 €/240 €
Siūlymas 2025 m. sausį: santykio korekcija
Siūlymas 2025 m. vasarį: 120 €/180 €
Kol kas paskutinis siūlymas (2025 m. birželis): visiems po 120 €
Ar ir toliau žaisime kauliukus?
Mes reikalaujame: visos išlaidos turi būti pagrįstos, o kaina – teisinga. Realus tarifas – greičiausiai 70–90 €, bet be spėlionių – laukiame teisingų ir tikslių skaičiavimų.
Mes paprašėme dviejų tarifo skaičiavimų – eksploatuojant šachtas ir jų atsisakius. Pažadėjo atlikti ir pateikti, bet… akivaizdu, nepateikė. Matyt, bijo galimų teisinių pasėkmių, nors jos vis tiek bus, jeigu tam atsiras pagrindas.
Kiekvienam gyventojui naudingos žinios (jos turi būti skleidžiamos ir aiškinamos):
1. Už išrušiuotas atliekas (sudėtas į spalvotus konteinerius) nemokame (išskyrus maisto atliekas).
2. Jei į spalvotą konteinerį patenka „netinkamų“ atliekų, ir jų dalis viršija leistiną ribą – konteineris sutvarkomas kaip mišrios atliekoms, ir už tai mes mokame.
3. Atliekų palikimas miške ar šalia konteinerių (padangos, stambagabaritės ar statybinės atliekos) – ne taupymas ar problemos sprendimas, tai apmokame mes visi. Jei pristatysite tokias atliekas į surinkimo punktą – tam tikras kiekis į metus bus priimtas nemokamai.
4. Du kartus per savaitę važiuoja „specialus reisas“, renkantis stambiagabarites atliekas – ar yra atliekos ar ne – mokame už jį. Paslauga gaunasi neoptimizuota ir pakankamai brangi.
5. Atliekos iš šachtų apmokamos dvigubai: per produkto ar daikto kainą ir per atliekų išvežimą ir sutvarkymą – nors mokėti mes turėtume tik už komunalines atliekas.
6. Šachtų aptarnavimas ir atliekų iš jų surinkimas reikalauja daugiau personalo ir resursų, kurių apskaitymas sudėtingas. Jeigu Visagine, kaip ir visoje Lietuvoje atsisakysime šachtų, tarifas gali kristi iki ~60–70 €.
Susimastykite, kodėl šachtų klausimas antrą kadenciją nesprendžiamas (meras ir administracijos direktorius tie patys). Galimai tai kažkam naudinga?
Visus metus raginu merą sudaryti darbo grupę, kad: perskaičiuoti tarifą, išryškinti galimo optimizavimo sritis, dirbti su gyventojais. Savo kreipimus siunčiau raštais, teikiau per tarybas – bet mikrofonas būdavo atjungiamas, kreipiniai ignoruojami, metami kaltinimai. Pabaiga jau arti, tad dabar, kaip niekada, būtinas gyventojų palaikymas, kad 2023 m. klaida nebūtų pakartota.
Savo ruoštu pasižadu: darysiu viską, kad tarifas būtų teisingas ir pagrįstas. Jūs, tikiu, pritarsite: geriau vėliau sumokėti teisingą sumą, nei dabar mokėti 120, 180 ar 240 € – priklausomai nuo eilinio speliojimo, kas įtikintu.
Ir pabaigai: kai perkate pieną – mokate nurodytą kainą, ne pagal tai, kiek kas mokėjo gamintojui. Jei pienas bus perkamas 30 % brangiau, bet kaina parduotuvėje nepakelta – mokėsite tą pačią kainą. Tas pats turėtų galioti ir tarifui. Jį tvirtinti „aklai“, dėl to kad neva „kitaip brangs“, – tai klaidinimas. Jei trūksta surinktų lėšų, padengs miesto biudžetas. Geriau taip, nei finansuoti iš biudžeto abejotino naudingumo šiukšlių kalno statybą, pelkių nusausinimą privačių namų kvartaliu ar vaikų darželio griovimą.
Atliekų surinkimo, vežimo ir sutvarkymo sąskaita turi būti, bet ne „pasakiška“, o teisinga.
Tarybos nariai Ilona Nekrošienė ir Nikolajus Lebedevičius.
Užsakymas Nr 2025062