Nikolajus Lebedevičius: RENOVACIJA „VISAGINIETIŠKAI“
2024 metais į mane, kaip tarybos narį, pradėjo kreiptis Visagino gyventojai su klausimais apie kompensaciją už šildymą. Tai tie, kuriems ypač reikalinga valstybės numatyta pagalba: daugiavaikės šeimos, pensininkai, žmonės su negalia ir kiti. Kitaip tariant, tie, kuriems pagal įstatymą priklauso kompensacija už būsto šildymą, tačiau dėl nesuprantamų priežasčių ji buvo sumažinta 50%, o kai kuriais atvejais – net iki 100%.
Rašau „sumažinta dėl nesuprantamų priežasčių“, nes prie atsisakymų suteikti kompensaciją buvo pridėta „PAŽYMA“ dviem puslapiais valstybine kalba (nebuvo atsižvelgiama į miesto specifiką, kad vyresniems žmonėms būtų naudinga turėti vertimą į rusų kalbą). Atvirai kalbant, man reikėjo perskaityti ją kelis kartus, kol pavyko suprasti, kur slypi problema. Antrame puslapyje, 7 punkte, buvo parašyta maždaug taip:
„… jeigu nustatyta, kad daugiabučio namo savininkas, kuriam priklauso kompensacija už šildymą arba kuriam jau buvo skirta kompensacija, nedalyvavo susirinkime dėl daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimo ir atsisakė dalyvauti šio projekto įgyvendinime, ir dėl jo veiksmų (arba neveikimo) daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektas nebuvo pradėtas, tai nuo kito mėnesio kompensacija sumažinama 50%, o kitam šildymo sezonui ji iš viso nesuteikiama, tačiau ne ilgiau nei 3 sezonus…“
Pamačius šį punktą ir supratus, kas jame parašyta, žmonės buvo šokiruoti ir nesuprato, apie ką kalbama. Jie neturėjo informacijos apie jokį susirinkimą ir negalėjo atsisakyti dalyvauti daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo), jei jie apskritai nedalyvavo susirinkime.
Dar daugiau nustebino informacija, gauta iš socialinės pagalbos skyriaus vedėjos savivaldybėje. Paklausus, kokiu pagrindu savivaldybės administracija atsisako suteikti kompensaciją, man atsakė, kad pagrindas yra UAB „Visagino Būstas“ protokolai. Be to, buvo patikslinta, kad protokoluose nėra nurodyti gyventojų vardai, ir to pakanka. Gaunasi, kad prieš rinkimus visi rinkėjai (turintys teisę balsuoti namuose) būna aplankyti, patikslinama, ar jie pageidauja balsuoti iš namų, o po to, balsavimo dienomis, jie dar kartą aplankomi, kad būtų užfiksuota rinkėjo valia (balsas). Tačiau, kad būtų atimta didelė dalis pajamų pažeidžiamiausiems gyventojams, užtenka, kad jų vardas nebūtų nurodytas susirinkimo protokole – iš esmės nereikia jokių kitų įrodymų. Tai skamba, švelniai tariant, žiauriai.
Be to, nuo 2024 metų balandžio mėnesio į UAB „Visagino Būstas“ be konkurso ir patirties buvo priimtas patarėjas. Kuo jis užsiima ir kuo padėjo žmonėms, kol kas neaišku, tačiau, manau, mes dar išgirsime apie tai.
UAB „Visagino Būstas“ svetainėje galima rasti informaciją apie daugiabučių namų renovacijos procesą Visagine. Pagal šią informaciją, nuo 2023 metų gruodžio mėnesio iki 2024 metų liepos buvo surengti susirinkimai 187 daugiabučiuose (!?!?!? Juk visiems aišku, kad renovacijos vykdymas 187 namuose tuo pačiu metu tiesiog neįmanomas), ir dauguma šių susirinkimų buvo atlikti raštiškos apklausos būdu.
Toliau, į Ekonomikos ir verslo komiteto posėdį (yra įrašas savivaldybės mediotekoje) pakvietėme UAB „Visagino Būstas“ direktorių, taip pat diskusijoje dėl šio klausimo dalyvavo savivaldybės administracijos direktorius (beje, patarėjas renovacijos klausimais, kuris taip pat yra ir komiteto narys, atsijungė prieš diskusijos šiuo klausimu pradžią). Klausimas buvo apie pagridą, kuriuo vadovaujantis per pusmetį buvo organizuoti susirinkimai renovacijos klausimu 187 daugiabučiuose ir pagal kokį įstatymą šie susirinkimai buvo privalomi. Atsakymo į šį klausimą nebuvo gauta.
Tačiau diskusijos metu paaiškėjo, kad nėra galimybės patvirtinti, jog visi gyventojai gavo balsavimo biuletenius. Be to, žinoma apie atvejus, kai biuleteniai buvo išimti iš pašto dėžučių nenustatytais asmenimis. Taip pat nebuvo atsakyta į klausimą, kokie yra įrodymai, kad žmonės nedalyvavo susirinkime sąmoningai, o ne todėl, kad jie nežinojo apie susirinkimą.
Vienintelis sprendimas, kurį pasiūlė savivaldybės administracija (?!?!?!), buvo, kad gyventojai, kuriems buvo nesyrta kompensacija arba kuriems kompensacija buvo sumažinta 50%, patys turi suorganizuoti pakartotinį balsavimą. Tačiau net ir šiuo atveju kompensacija bus atstatyta tik nuo naujo protokolo užregistravimo momento. Šio pasiūlymo cinizmas yra tame, kad žmonės su negalia ir pensininkai fiziškai negali organizuoti pakartotinio balsavimo ir, mano nuomone, neturi to daryti.
Toliau uždaviau retorinį klausimą, kad, remiantis gauta informacija, mano nuomone, pagrindinis susirinkimų organizavimo tikslas buvo atimti kompensacijas iš socialiai pažeidžiamiausių gyventojų, kuriems valstybė numato pagalbą.
Kadangi savivaldybės administracija nemato problemos, mes informavome, kad kreipsimės į Socialinės apsaugos ir darbo ministeriją su prašymu išnagrinėti, ar tinkamai Visagino savivaldybės administracija, įgyvendina Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo nuostatas.
Atsakymas iš ministerijos su išaiškinimais atėjo savaitės bėgyje. Kadangi iki tarybos posėdžio liko mažiau nei 24 valandos, posėdžio pradžioje, 2024 metų gruodžio 19 d., paprašiau žodžio ir perskaičiau gautą atsakymą iš ministerijos (tiksliau, jo svarbiausią dalį). Popierinį variantą įteikiau merui ir savivaldybės administracijos direktoriui. Reakcija buvo daugiau nei keista (įrašas prieinamas, tai buvo posedžio pradžioje). Kitiems tarybos nariams ir savivaldybės administracijai elektroninė atsakymo versija buvo persiųsta iškart po posėdžio.
Atsakymo iš ministerijos esmė (pirmoji dalis):
„…Nuosavybės savininkai daugiabučiuose namuose, kreipiantys dėl kompensacijos už šildymą, turi dalyvauti susirinkimuose, susijusiuose su daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) klausimais pagal Vyriausybės patvirtintą daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą ar ją atitinkančią savivaldybės tarybos patvirtintą programą, jei šis klausimas svarstomas ir jie turi dalyvauti projekto įgyvendinime. Siekiant skatinti daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) procesus bei užtikrinti nepasiturinčių gyventojų galimybes dalyvauti atnaujinant būstą, kai jie negali savo lėšomis apmokėti jiems tenkančias būsto atnaujinimo (modernizavimo) išlaidas, būsto savininkams, turintiems teisę į būsto šildymo išlaidų kompensaciją, šildymo ir nešildymo sezono metu apmokamos jiems tenkančios kiekvieno mėnesio kredito ir palūkanų įmokos per kredito sutartyje nustatytą kredito grąžinimo laikotarpį....“
Tai reiškia, kad mažas pajamas gaunantiems gyventojams numatyta renovacijos išlaidų kompensacija, ir jiems faktiškai nėra prasmės balsuoti prieš renovaciją. Nesuvokiama dėl kokios priežasties ši informacija nepasiekia gyventojų, o tinkamo informavimo apie susirinkimus niekas patvirtinti negali. Drįstu manyti, kad UAB „Visagino Būstas“ darbuotojas apklausė tik tuos gyventojus, kuriuos sugebėjo rasti, užrašė jų pavardes, o kitus priskyrė prie ignoruojančių susirinkimą ir net neaplankė. Nėra galimybės paneigti mano prielaidą, taip pat nėra įrodymų, kad būstų savininkai gavo informaciją apie planuojamus susirinkimus dėl renovacijos klausimų.
Atsakymo iš ministerijos esmė (antroji dalis):
„...Galimos įvairios situacijos (kaip Jūs rašte ir teigiate), kai nepasiturintis gyventojas dėl objektyvių priežasčių (pavyzdžiui, negavo informacijos/buvo netinkamai informuoti apie būsimą susirinkimą, buvo išvykęs ir pan.) negalėjo dalyvauti susirinkime svarstant klausimą dėl namo atnaujinimo arba asmenys, būdami vyresnio amžiaus, galėjo nesuprasti daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projekto įgyvendinimo naudos ir pan., todėl atsisakė dalyvauti įgyvendinant šį projektą.....“
...Piniginę socialinę paramą (socialinę pašalpą, būsto šildymo, karšto ir geriamojo vandens išlaidų kompensacijas) savivaldybės teikia vykdydamos savarankiškąją savivaldybių funkciją, kuri yra finansuojama iš savivaldybių biudžetų lėšų. Priimant sprendimus dėl piniginės socialinės paramos skyrimo ar neskyrimo, savivaldybėms suteikiama teisė vertinti realią asmens (šeimos) situaciją, siekiant sudaryti sąlygas gauti paramą tada, kada jos labiausiai reikia. Todėl, siekiant apsaugoti šiuos asmenis, patikrinus bendrai gyvenančių asmenų (šeimos) arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas ir surašius buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, savivaldybės administracijai suteikiama teisė savivaldybės tarybos nustatyta tvarka skirti būsto šildymo išlaidų kompensaciją, jeigu daugiabučio namo buto savininkas neatitinka Įstatymo 7 straipsnio 5 dalyje nustatytų reikalavimų (Įstatymo 23 straipsnio 3 dalies 8 punktas)...»
Taigi, iš esmės gyventojai buvo informuoti apie kompensacijos atėmimą dėl to, kad jų pavardės nėra susirinkimo protokole dėl renovacijos klausimų (primenu, kad tinkamo informavimo faktas nebuvo įrodytas). Tačiau tuo pačiu metu jų atsitiktinai arba sąmoningai neinformavo apie:
1. Savivaldybės administracija turi teisę skirti šildymo kompensaciją tiems, kuriems jos reikia, atlikus gyvenimo sąlygų patikrą, nepriklausomai nuo susirinkimo dėl renovacijos rezultato ar dalyvavimo fakto tokiuose susirinkimuose.
2. Nepasiturintiems gyventojams, turintiems teisę į būsto šildymo įmokų kompensaciją, šildymo ir nešildymo sezono metu apmokamos jiems tenkančios kiekvieno mėnesio kredito ir palūkanų įmokos per kredito sutartyje nustatytą kredito grąžinimo laikotarpį.
Norėdami sužinoti, kokių veiksmų ėmėsi Visagino savivaldybės administracija siekdama ištaisyti susidariusią situaciją, 2025 m. sausio 14 d. išsiuntėme paklausimą pateikti informaciją apie tai, kiek gyventojų, kuriems buvo sumažinta šildymo kompensacija 50 % arba jau 100 %, kompensacija buvo grąžinta. Gautą atsakymą paviešinsime. Tikimės, kad savivaldybė imsis priemonių grąžinti kompensacijas, kurios buvo sumažintos arba neskyrtos dėl netinkamo teisės aktų taikymo.
Manau, kad tokių „megaprojektų“ kaip „kalnas“ ir „privačių namų kvartalas“ įgyvendinimas tik iš miesto biudžeto lėšų negali būti šildymo kompensacios neskyrimo tiems, kuriems jos labiausiai reikia, pateisinimu.
Nikolajus Lebedevičius, Visagino savivaldybės tarybos Ekonomikos ir verslo komiteto narys
Užsakymas Nr. 2025015