GIA primena, kaip tinkamai pasirūpinti automobilio atliekomis
Kiekvienas transporto priemonės savininkas yra atsakingas už tinkamą automobilio atliekų tvarkymą ir turi žinoti, kad kai kurios atliekos gali būti pakartotinai naudojamos ar perdirbamos. Todėl atėjus laikui išvalyti garažą, nereikėtų palikti jame nereikalingų automobilio dalių, informuoja Gamintojų ir importuotų asociacija (GIA).
Kaip rašoma asociacijos pranešime, kasmet Lietuvoje generuojama tūkstančiai tonų atliekų, tarp kurių yra ir automobilių remonto atliekos. Kai kurios automobilių atliekos yra degios ir toksiškos, jų negalima tiesiog išpilti į žemę ar kanalizaciją arba po naudojimo išmesti į šiukšlių dėžę. Netinkamas automobilių remonto atliekų atsikratymas yra žalingas ne tik aplinkai, bet ir žmonių sveikatai.
Viena pagrindinių automobilio remonto atliekų - variklio tepalas, kuris neteisingai pašalintas yra vienas iš pavojingiausių taršos šaltinių.
Pranešime nurodoma, kad vienas litras alyvos gali užteršti milijoną litrų vandens, o senos alyvos išpylimas kieme sukeltų didelį pavojų aplinkai dėl naudotame tepale esančių teršalų kaip švino, kadmio ir arseno. Tačiau užterštas tepalas gali būti perdirbamas ir vėl panaudojamas kaip tepalinė ar hidraulinė automobilių alyva.
„Vienas iš būdų - alyvos atliekas pristatyti į savivaldybių didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles arba perduoti pavojingų atliekų tvarkytojam“, - sakė GIA vadovė Veronika Masalienė.
Tuo metu panaudotus automobilių tepalų, kuro ir oro filtrus taip pat būtina perdirbti. Gyventojai senus automobilių filtrus gali palikti autoservisuose, jei naudojamasi jų paslaugomis tvarkant transporto priemonę, arba nuvežti į savivaldybių didelių gabaritų atliekų aikšteles. Filtrus, kaip ir kitas automobilių atliekas, taip pat galima perduoti atliekų tvarkytojui.
Kaip teigė GIA, akumuliatoriais taip pat būtina tinkamai pasirūpinti, nes jie yra toksiški dėl korozinių medžiagų ir jų sudėtyje esančių sunkiųjų metalų, kuriems patekus į aplinką gali būti užterštas dirvožemis ir vanduo. Tačiau dauguma akumuliatorių dalių yra perdirbami, pavyzdžiui, švino plokštės gali būti pakartotinai naudojamos jas minimaliai apdorojus.
Senus automobilių akumuliatorius priima ne tik tokias atliekas tvarkantys atliekų tvarkytojai, bet ir savivaldybių stambių atliekų surinkimo aikštelės. Perkant naują akumuliatorių, senąjį galima palikti pardavėjui.
Pažymima, kad senų automobilių padangų taip pat negalima mesti bet kur, nes patekusios į aplinką jos suyra per 120-140 metų, o padangas perdirbus arba panaudojus energijai gauti taupomi gamtos ir gamybos ištekliai.
Bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomosios direktorės Kristinos Štelmokaitienės teigimu, atliekų tvarkytojai už seno akumuliatoriaus ir filtrų atidavimą jo turėtojui atlygina, tačiau už alyvos ir padangų atliekų pridavimą gali tekti sumokėti. Didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelės nemokamai iš gyventojų priima tik tam tikrą alyvos ir padangų atliekų kiekį.
ELTA