Svetlana Babujeva  „Rinkliava už atliekas – žaidimas ping- pongą arba Kas ką nugalės?”
Be cenzūros 15 09 2025 65 peržiūros

Svetlana Babujeva „Rinkliava už atliekas – žaidimas ping- pongą arba Kas ką nugalės?”

Klausimas dėl naujos rinkliavos aptarinėjamas jau nuo praėjusių metų gruodžio mėn., ir Taryba visą tą laiką balsu dauguma nepritaria besikeičiantiems rinkliavos už komunalinių atliekų tvarkymą ir utilizavimą variantams. Ir tai daroma dėl labai svarių priežasčių į kurias nenori atsižvelgti savivaldybės administracija.

Ką parodė UAB „Visagino būstas“ auditas?

 UAB „Visagino būstas“ auditą atlikusios savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos išvados jau yra išnagrinėtos citatomis, tačiau liko neapsvarstyti labai svarbūs momentai. Paaiškinsiu kai kuriuos iš jų.   
Tarnyba, remiantis pateiktais UAB „Visagino būstas“ 2024 m. duomenimis,
atliko skaičiavimus apie komunalinių atliekų surinkimą iš konteinerių, aptarnaujančių atliekų šachtas ir surinkimą iš pusiau požeminių konteinerių. Nustatėme, kad vidutiniškai vieno komunalinių atliekų svorio vieneto surinkimas iš konteinerių, aptarnaujančių atliekų šachtas, trunka apie 2,5 karto ilgiau nei iš pusiau požeminių konteinerių. Taip pat šiuos veiksmus atlieka daugiau žmonių: konteinerius, aptarnaujančius atliekų šachtas aptarnauja  vairuotojas ir du pagalbiniai darbininkai, pusiau požeminiams konteineriams – vairuotojas ir vienas pagalbinis darbininkas. Surenkant komunalines atliekas iš konteinerių, aptarnaujančių atliekų šachtas, vien konteinerių pakėlimui sunaudojama 5,3 karto daugiau kuro (skaičiuojant komunalinių atliekų svorio vienetui). Taigi sąnaudos komunalinių atliekų surinkimui ir pervežimui iš konteinerių, aptarnaujančių atliekų šachtas yra keliais kartais didesnės nei jas surenkant ir pervežant iš pusiau požeminių konteinerių.
 Reikia pažymėti, kad solidarumo 23 principas, kuris teigia, jog komunalinių atliekų  turėtojai, kuriems, dėl įvairių priežasčių komunalinių atliekų sutvarkymas kainuoja pigiau, prisideda prie komunalinių atliekų turėtojų, kuriems tai kainuoja brangiau, komunalinių atliekų tvarkymo finansavimo, čia netaikomas, nes pigesnė komunalinių atliekų surinkimo sistema naudojant pusiau požeminius konteinerius prieinama visiems.
 Atsižvelgiant į tai, kad komunalinių atliekų surinkimo sistema iš atliekų šachtų
yra brangesnė, bei yra dubliuojanti, naudojama tik privilegijuotų naudotojų (konkrečios laiptinės gyventojų), jos kaštai niekaip negali būti paskirstomi visiems rinkliavą už komunalinių atliekų sutvarkymą mokantiems Savivaldybės gyventojams. Pagal galiojančius teisės aktus, Savivaldybė privalo taikyti vienodą rinkliavos tarifą visiems atliekų turėtojams iš gyvenamųjų daugiabučių namų, tačiau ši nuostata tampa praktiškai neįgyvendinama, kol egzistuoja skirtingos, nelygiavertės paslaugų teikimo sistemos, kurių sąnaudos negali būti pagrįstai suvienodintos. Atliekų surinkimo per šachtas kaštų negalima sąžiningai paskirstyti visiems gyventojams, nes tai reikštų neproporcingą naštą tiems, kurie ta sistema nesinaudoja ir tai prieštarauja sąžiningumo ir proporcingumo principams, nustatytiems atliekų tvarkymo finansavimo modelyje bei Europos Sąjungos atliekų tvarkymo hierarchijos principams („teršėjas moka“).
Tarnybos nuomone, UAB „Visagino būstas“ neveikė efektyviai, todėl pateisinti papildomai prie sąnaudų įtrauktą pelno normą Tarnyba nemato galimybių.
Išnagrinėjus 2024 metų Viešosios tvarkos ir Rinkliavų skyriaus sąnaudas priskirtas rinkliavai už komunalinių atliekų tvarkymą nustatytos dvi galimybės sąnaudų mažinimui – eksperto paslaugų atsisakymas bei vartotojų skatinimas naudoti vien tik elektronines sąskaitas – t. y. popierinių sąskaitų siuntimo paštu apimties mažinimas.

Iš vienos kišenės į kitą

Paskutinis rinkliavos variantas, kuris tenkina kai kuriuos Tarybos narius, siūlo 27,9 % sumažinti rinkliavą už atliekas namams su atliekų šachtomis ir padidinti rinkliavą 121 % tiems, kurie neša atliekas į pusiau požeminius konteinerius, arba daugiau negu dvigubai. Ir tuo atveju Tarybai  nėra pateikiami jokie skaičiavimai, pagrindžiantys tokius skaičius. 2023 metais, kai buvo padidinta rinkliava devyniaaukščiams namams,Tarybą tikino, kad šie skaičiai pagrįsti realiomis sąnaudomis. Tas pats yra teigiama ir dabartiniu atveju. Tai kada Taryba buvo suklaidinta: 2023 metais ar dabar? Ar savivaldybės administracija pripažįsta savo klaidas, už kurias atsako Taryba ir moka gyventojai? Ir kodėl dabar yra siūloma lipti ant to paties grėblio?
Aš girdėjau keleto mano kolegų argumentą , kodėl reikia pritarti trečią kartą siūlomam rinkliavos variantui: penkiaaukščiams namams padidėjimas nežymus, tik keletas eurų per mėnesį. Reikia pabrėžti, kad kiekvienas iš gyventojų imamas centas turi būti pagrįstas skaičiavimais. Aš daugiau neturiu jokio pasitikėjimo siūlomiems skaičiams. Tuo labiau, kai jie neatitinka tikrovės. Aš matau paprasčiausią sąnaudų perskirstymą tarp penkiaaukščių ir devyniaaukščių namų, išlaidų ir mokesčių perdėjmą iš vienos kišenės į kitą. Ir tuo atveju pagrįsti šiuos savo veiksmus savivaldybės administracija negali. Tačiau ping-pong žaidimas ir manipuliacija skaičiais yra neleistina.
Paskaičiuokime, kaip siūlomas rinkliavos mokestis paveiks gyventojus, gyvenančius  namuose be atliekų šachtų. Galiojantis tarifas penkiaaukščiams namams - 1,0360, o siūlomas - 2,3115. Jeigu dabar butas, kurio plotas 50 kv.m., moka 51,80 eurų per metus arba 4,32 euro per mėn., tai pritarus naujiems tarifams, mokėtų 115,58 eurų per metus arba 9,63 eurų per mėnesį. Ir atitinkamai 70 kv. m.: jeigu dabar už tokios kvadratūros butą penkiaaukštyje moka 72,52 eurų per metus arba 6, 04 euro per mėn, tai patvirtinus naują rinkliavą už tokio ploto butą reiktų mokėti 161,81 eurų per metus arba 13,48 eurų per mėnesį.
 52 kv.m. butui (o būtent toks plotas nurodytas savivaldybės pavyzdyje) padidinimas bus nuo 4,49 eurų iki 10,01 eurų per mėn. (skirtumas – 5,52 eurų per mėnesį). Per metus skirtumas 52 kv. m.butui bus 63,33 eurų (padidėjimas nuo 53,87 до 120,20 eurų). Tarybai pateiktoje savivaldybės administracijos lentelėje, 52 kv.m. ploto butui yra nurodyti kitokie skaičiai: padidėjimas per mėnesį 4,11eurų ir per metus – 49,27 eurų. Jeigu tai vėl klaida, tai kaip galima tikėti tokiais duomenimis?
Atsižvelgiant į tai, kad sąskaitos pateikiamos kas ketvirtį arba kas pusę metų, tai apmokėjimui bus gana nemažos sumos. O jeigu dar pridėti mokesčių padidėjimus už sodo sklypą, garažą, tai gyventojai labai ženkliai pajus tokį padidėjimą.  
Kas liečia devyniaaukščius, tai irgi nereikia per daug džiaugtis.Šiandien siūlomas mokestis yra 30 eurų už kiekvieną konteinerio pakėlimą, o kur garantija, kad po keleto mėnesių ši kaina nepadidės iki 130 eurų? Ir Taryba tos sumos negalės įtakoti. Juk jeigu buvo bandoma įtikinti gyventojus atsisakyti atliekų šachtų didinant rinkliavą, tai komercinis mokestis už kiekvieną konteinerio pakėlimą – labiau įtikinantis argumentas, realiai verčiantis atsisakyti atliekų šachtų.

Kokia išeitis iš aklavietės?

Kai mums sakoma, jog įstatymai neleidžia mums taikyti 2 rinkliavos tarifus – namams su atliekų šachtomis ir be jų, tai daugelis tuo tiki ir nesigilina į faktus. Tačiau savivaldybės kontrolierius savo audito ataskaitoje rašo, kad mūsų rinkliava neatitinka Aplinkos apsaugos ministro 2013 metų įsakymo. Šiame įsakyme nenumatytas rinkliavos padalinimas namams su atliekų šachtomis ir be jų, nes atliekų surinkimo šachtos namuose funkcionuoja tik Visagine. Tačiau per tiek metų niekas neužginčijo pas mus galiojančių dviejų skirtingų atliekų surinkimo sistemų ir dviejų rinkliavos tarifų.
Tarybai siūloma pritarti naujam rinkliavos dydžiui, žengiant „pirmą žingsnį sprendžiant rinkliavos už atliekų tvarkymą problemas“. Tačiau per 9 mėnesius jau padaryta  daug žingsnių: savo išvadas pateikė savivaldybės darbo grupė,  ekonomikosir verslo komitetas, savivaldybės kontrolierius.  Buvo svarstomi keli rinkliavos variantai. Dar sausio mėnesį buvo pareikšta, kad sudaryta darbo grupė iš visuomenės atstovų, kuri užsiims kitų miestų metodikų analize ir savo metodikos parengimu.
Dabar mums siūloma pritarti tam, ką siūlo savivaldybės administracija, o paskui spręsti rinkliavos problemas. Tačiau jeigu iki šiol nėra atsižvelgta į  į visus pasiūlymus dėl rinkliavos mažinimo, tai būtų naivu galvoti, kad tuo bus užsiimta patvirtinus naujus rinkliavos tarifus. Todėl geriausiai yra viską daryti atvirkščiai. Klausimas dėl rinkliavos nebuvo aptariamas nei viename komitete, nors jį bandė įtraukti į visų komitetų darbotvarkę. Sutinkamai su Vietos savivaldos įstatymu ir Tarybos reglamentu, klausimas, neapsvarstytas komitetuose pagal jų kompetenciją, negali būti svarstomas Taryboje. Kitu atveju sprendimas bus neteisėtas. Visi Tarybos nariai davė priesaiką ir prisiekė laikytis įstatymų.  Todėl klausimas dėl rinkliavos negali būti svarstomas ateinančiame Tarybos posėdyje. Reikia skubiai sėsti prie derybų stalo ir rasti kompromisą dėl rinkliavos už atliekų surinkimą sumažinimo.

Analogiška situacija jau buvo. Vienoje iš kadencijų mūsų Taryba ilgai priešinosi naujos rinkliavos už atliekų tvarkymą priėmimui, ir to rezultate skirtumas tarp naujo ir buvusio tarifo (o tai labai didelė suma) neužgulė ant gyventojų pečių, o buvo padengta iš savivaldybės biudžeto.  
Tikiuosi, Tarybos nariai nepasiduos įkalbinėjimams ir pažadams ir parodys apdairumą bei įsipareigojimą įstatymams.  

Tarybos narė Svetlana Babujeva

Užsakymas Nr 2025094

Все авторские имущественные права и смежные права на размещенную на сайте news.tts.lt информацию принадлежат ЗАО "Telekomunikacinių technologijų servisas", если не указано иное.
Подробнее об использовании материалов сайта