Buvęs „Boeing“ inžinierius: liūdnai pagarsėjusio „737 Max“ gamybos išlaidos buvo nuolat karpomos
„Boeing 737 Max“ programos finansavimas buvo nepakankamas, o darbuotojai buvo spaudžiami kuo labiau sumažinti orlaivio kūrimo išlaidas, BBC teigia buvęs liūdnai pagarsėjusį „Boeing 737 Max“ kūrusios inžinierių komandos vadovas Adamas Dicksonas.
Kaip rašo BBC, „Boeing 737 Max“ yra sėkmingiausias bendrovės orlaivis, jau uždirbęs amerikiečių aeronautikos milžinui milijardus dolerių. Vis dėlto, nuo šių metų kovo „Boeing 737 Max“ nebeskraido dėl saugumo sumetimų. Įtariama, kad lėktuvuose įrengtos sistemos galėjo prisidėti prie dviejų katastrofų Indonezijoje ir Etiopijoje, kurių metu žuvo daugiau nei 300 žmonių.
A. Dicksonas „Boeing“ dirbo 30 metų. Paskutinis ilgamečio darbuotojo projektas – „Boeing 737 Max“. Pasak jo, bendrovės vadovybė nuolat spaudė inžinierius rasti pigesnes brangių sistemų alternatyvas.
„Ką tikrai mačiau, tai buvo pakankamų išteklių trūkumas tokiam lėktuvui sukurti. Darbo kultūra buvo orientuota į išlaidas, buvo labai įtempta. Inžinieriams buvo duodamos užduotys sumažinti lėktuvo gamybos išlaidos iki tam tikro lygmens“, – tvirtino A. Dicksonas.
A. Dicksonas taip pat nurodė, kad „Boeing“ inžinieriai buvo spaudžiami neatskleisti naujų sistemų svarbos, jog lėktuvui greičiau būtų suteiktas JAV Federalinės aviacijos administracijos (FAA) sertifikatas, leidžiantis skraidyti JAV oro erdvėje.
„Vadovybės tikslas buvo parodyti, kad pokyčiai yra nedideli, palyginti su ankstesniais „Boeing 737“ variantais“, – tikino buvęs „Boeing“ inžinierius. Toks bendrovės bandymas apeiti kruopštų aviacijos prievaizdų patikrinimą sukėlė grėsmę „Boeing 737 Max“ keleivių saugumui.
„Mano šeima niekada neskris „Boeing 737 Max“. Baisu stebėti tokias katastrofas dėl sistemos, kuri neveikė tinkamai“, – BBC sakė A. Dicksonas.
Savo ruožtu „Boeing“ atmeta buvusio darbuotojo kaltinimus.
„Nekarpėme išlaidų, nepaleidome „737 Max“ iki tol, kol jis buvo paruoštas skrydžiui. Visada likome pasišventę savo vertybėms – saugumo ir kokybės užtikrinimui bei sąžiningumui. Šios vertybės yra tokios pat svarbios, kaip ir produktyvumas bei bendrovės finansiniai rodikliai“, – sakoma „Boeing“ pranešime.
2017-aisiais keleiviai pirmą kartą skrido „Boeing 737 Max“, tačiau oro linijos užsakymus bendrovei pateikinėjo jau nuo 2011-ųjų, kai „Boeing“ pristatė savo naująjį orlaivį.
Viso pasaulio oro linijos užsisakė apie 5 tūkst. naujųjų lėktuvų.
Po dviejų katastrofų pernai spalį Indonezijoje ir kovo 10 d. Etiopijoje, nusinešusių iš viso 346 žmonių gyvybes, „Boeing 737 Max" orlaivių skrydžiai yra draudžiami tol, kol bus išaiškintos tikslios tragedijų priežastys.
Preliminarūs juodųjų dėžių duomenys parodė, kad Indonezijos „Lion Air" ir Etiopijos „Ethiopian Airlines" pilotų valdomų orlaivių katastrofos galėjo būti panašios.
ELTA